İhracat

Alım ve Satım yaptığımız mal ve hizmetlerimiz için İhracat işlemlerini gerçekleştiriyoruz. Mal ve Hizmetlerimizi yurtdışındaki piyasalara pazarlayarak ülke ekonomisine katma değer sağlıyoruz.


İhracatın Tanımı, Önemi ve Türkiye’de İhracat Verileri

Dış ticaret olarak da bilinen ihracat, tüm dünya için özellikle milenyum çağından itibaren önem kazanmıştır. Eskiden mal giriş çıkışı yapılan ihracat, şu an teknoloji ve savunma alanında da ilerlemektedir. İhracat yapabilmek demek, ülkede üretimin olması demektir. Üreten ülkeler, her zaman dünyada önemli bir yere sahip olmuştur.


İhracat Nedir?

İhracat ya da dış satım, ülkede üretilen malların diğer ülkelere pazarlanması anlamına gelir. En basit tabirle döviz elde etmek için yapılan ticarettir. Şu an tüm dünyada geçerli döviz dolardır ama 2013 Dünya İhracat Şampiyonu olan Avrupa Birliği bu dengeleri avro lehine bozar. Bu bakımdan dünya ticaretinde geçerli olan para birimleri avro ve dolardır.

İhracatın tam tersi olan ithalat, dış alım olarak da bilinir. Global ekonomiye sahip olan dünya ekonomisinde ithalat ya da ihracat yapmayan ülke yoktur. Önemli olan birimlerdir. Temel ürünlerini ithal eden ülke, üretim yapmıyor ya da üretim nüfus ile ters orantılı devam ediyor demektir. Bu bakımdan ihracat yapan ülkeler, üretim yapıyor, üretimi nüfus ile dengede tutarak dış satım yapmaya ürün ayırıyor demektir.

Dünyanın büyümesi ve ekonomik gücün ülke çapında değil dünya çapında genişlemesi ihracat yapan şirketleri bir adım öne çıkarmaktadır. İhracat yapabilmek, ülkemizde hem il hem de ülke çapında olabilmektedir. Pek çok ülkeye nazaran Türkiye, şirketler üzerinden ve KOBİ üzerinden ihracatını gerçekleştirmektedir.


Pazar Nedir?

Pazar, kendi ülkeniz dışında ürünlerinizi satabileceğiniz alan anlamına gelir. Genelde dışarıya bağlı ülkeler ya da iç karışıklık / savaş nedeniyle kendi üretimlerini yapamayan ülkeler büyük bir pazar alanı oluşturur. Bunun dışında iklimi ve coğrafi konumu bazı temel ihtiyaçlarını karşılayamayan ülkeler, ekonomileri her ne kadar gelişmiş dahi olsa kendilerinden ekonomik ve siyasi güç bakımdan denk ya da düşük olan ülkelerden meyve – sebze ürünlerini alabilir. Örneğin siyasi anlamda Orta Asya’da hissedilir bir güç olan Rusya’nın iklimi dolayısıyla Türkiye’den meyve – sebze alması gibi.

Bazı markalar, Nutella gibi, en iyi ürünü bulmak için açık bir pazar haline gelebilir. İtalyan markası olan Nutella’nın tüm fındık ihtiyacının Rize, Trabzon yani Türkiye’den karşılaması bu duruma örnektir. Öyle ki 2019 yılında İtalya en çok ihracat yaptığımız ülke idi. 

Türkiye, il bazında ihracat modeline daha yatkın bir ülkedir. Anamur’un muzu, Rize’nin çayı, kivisi, Trabzon’un fındığı bu ihracat modeline örnektir. Dikkat edilmesi gereken ise bu şehirlerin konumudur. Hepsi deniz kenarındadır ve limana yakındır. Bu da onların ulaşımlarını olumlu yönde etkilemekte, farklı pazarlara çabucak ulaşmalarını sağlamaktadır.

Dünyanın İhracat Devleri ve Türkiye

Türkiye 2017 yılında ihracattan 164,6 milyar dolar, 2018’de 176,9 milyar dolar, 2019’da ise 180,5 milyar dolar gelir elde etmiştir. Türkiye, bu pozitif eğriyi korumaya çalışmaktadır.